Voldoende eiwitten

Voldoende eiwitten 15 februari 2021

Hoe kom ik aan voldoende eiwitten op een dag?

Dit is de meest gestelde vraag die mijn deelnemers me de afgelopen jaren hebben gesteld. “Sharon, hoe krijg ik voldoende eiwitten binnen op een dag? En moet ik nu dan aan de eiwitshakes en repen?” Mijn antwoord op die laatste vraag is simpel, nee dat hoeft zeker niet.

Het kan uiteraard wel, eiwitshakes en repen zijn een snelle en makkelijke manier om extra eiwitten binnen te krijgen. Maar dit is zeker geen must, ook zonder shakes kun je voldoende eiwitten binnen krijgen.

Er is niks mis met eiwitshakes, zelf gebruik ik ze ook regelmatig. En af en toe eet ik ook wel eens een eiwitreep als tussendoortje. Handig als je onderweg bent 😉 Maar niet iedereen voelt zich hier goed bij, vindt ze gewoon niet lekker of wil om een andere reden hier niet mee beginnen.

En dat is geen enkel probleem. Ook uit je voeding kun je voldoende eiwitten halen. Wel kost dat wat meer voorbereiding en planning. Maar je zult zien dat het geen enkel probleem is om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Maar eerst even dit, waarom is het eigenlijk belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen? Als je dit weet ben je vast ook gemotiveerder om hier mee aan de slag te gaan. Ons lichaam is voor 17% opgebouwd uit eiwitten.

Eiwitten zijn bouwstenen en brandstof, ze leveren energie en kunnen zowel plantaardig als dierlijk zijn. Eiwitten helpen bij de opbouw van nieuwe cellen, zorgen voor een langer verzadigd gevoel, helpen bij het opbouwen van spierweefsel en zo hebben ze nog veel meer functies in ons lichaam.

Het is voor iedereen dus belangrijk om voldoende eiwitten te eten.

Dus ook als je graag wilt afvallen, als je bij elke maaltijd een portie eiwitten eet zorgt dit dus voor een goede verzadiging, waardoor je minder last krijgt van lekkere trek enzo. Maar je wilt ook graag vet verbranden, en dat is iets wat je spieren doen. Hoe meer spieren, hoe meer vet je kunt verbranden, en dat willen we graag. Win-win! Door voldoende eiwitten te eten terwijl je in een calorietekort zit zorg je ervoor dat je lichaam vet gaat verbranden en zo min mogelijk spieren. Dit is dus een van de redenen dat je voldoende eiwitten binnen moet krijgen. Hou dit dus in je achterhoofd als je bezig bent met afvallen 🙂

 

Oke, nu terug naar de vraag hoe je aan voldoende eiwitten komt. Vanuit mijn oogpunt als orthomoleculair voedingsdeskundige kijk ik ook naar het soort eiwitbron. Veel dierlijke eiwitbronnen bevatten van nature meer vet maar bevatten over het algemeen in verhouding wel meer eiwitten.

Toch raad ik aan om ook veel plantaardige eiwitten te eten. Dierlijke eiwitten zijn lastiger te verteren voor je lichaam, dat is met plantaardige eiwitbronnen minder het geval.De dierlijke eiwitbronnen zijn bij de meesten wel bekend; vlees, vis, gevogelte, zuivel, ei, enz.

Maar er zijn ook voldoende plantaardige eiwitbronnen, zoals groenten, noten, peulvruchten, linzen, paddenstoelen, soja, zaden en pitten en verschillende vleesvervangers. Maak bijvoorbeeld eens je eigen groente- of bonenspread voor op brood, makkelijk te maken en meteen meerdere porties. Ook lekker als dip bij een borrelplankje 😉

Voeg bij je ontbijt meteen groente toe, ja dat lees je goed, groente! Kinkt misschien niet heel lekker maar dat is het zeker wel. Wat dacht je van geraspte wortel met wat rozijntjes en noten in je kwark, net een worteltaartje, zeker als je er nog stukjes dadel in doet.

En wat dacht je van courgette door je pannenkoeken, proef je helemaal niks van. Heb je ‘ ochtends wat minder tijd dan kun je altijd nog een smoothie maken, doe er lekker veel groente in, beetje fruit en wat kwark en je hebt een eiwitbommetje waar je goed de dag mee kan starten 🙂

Maak ’s avonds lekker een wokgerecht en gebruik in plaats van vlees wat nootjes. Of wat dacht je van soep met gepofte pompoenpitten. Die zorgen voor een lekkere bite waardoor je helemaal geen vlees mist.

Eet je wel dierlijke eiwitbronnen dan zijn er nog veel meer opties. Kies wel altijd voor mager vlees of gevogelte, die zijn lager in calorieën, zoals kipfilet, rosbief, runderrookvlees etc.

Zoals je ziet zijn er dus genoeg opties, zowel voor de vleeseters, de vegetariërs en de veganisten.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen, neem gerust contact met me op!

 

Terug